Shortform Assessment Scale for Children

Shortform Assessment Scale for Children (SAC)
Glisson‚ Hemmelgarn‚ Post‚ 2002
مفیاس سنجش کوتاه برای کودکان
Multidimensional Adolescent Assessment Scale
1.    Has no respect for others
2.    Doesn't follow rules
3.    Is sad‚ unhappy‚ or feels down
4.    Is easily worried
5.    Is mean or cruel
6.    Steals from others
7.    Fights a lot
8.    Loses temper or throws tantrums
9.    Disobeys
10.Curses or swears
11.Is afraid he/she might do something bad
12.Is uncomfortable with attention from others
13.Says he/she is not loved by anyone
14.Thinks he/she is worthless or second-rate
15.Talks more than he/she should
16.Hangs out with troublemakers
17.Has headaches without medical reason
18.Cheats or lies
19.Is overly anxious or afraid  
20.Blames him/herself too much        
21.Feels tiled a lot
22.Has pains without medical reason
23.Keeps to him/herself a lot
24.Feels sick without medical reason
25.Lacks self-confidence
26.Worries about health too much
27.Attacks or hits others         
28.Hesitates to speak up in groups
29.Yells or screams too much
30.Is quiet and doesn't share thoughts
31.Is unsure of self or easily embarrassed
32.Is aggressive
33.Has stomachaches medical reason
34.Stares into space or at nothing
35.Demands too much attention from others
36.Is irritable or stubborn       
37.Has sudden mood swings
38.Doesn’t feel guilty about bad behavior
39.Is arrogant or over-bearing
40.Teases or provokes other children
41.Destroy other people’s things
42.Threatens or frightens other
43.Argues too much
44.Moves slowly or lacks energy
45.Says he/she feels lonely
46.Is overly loud
47.Is withdrawn and keeps apart from people
48.Cries or appears tearful too much
شرح سایت روان سنجی: این مقیاس برای مشاهده سلامت روانی و عملکرد روانی اجتماعی کودکان در سامانه های رفاهی و قضایی طراحی شده است. دو بعد گسترده بیرونی (ناسازگاری، پرخاشگری، تخریب گری، تکانش گری، مشکلات توجه، بیش فعالی و بزه کاری) و درونی (اضطراب، ترس، شرم، عزت نفس پایین، غم- اندوه و افسردگی) را اندازه گیری می کند.
این مقیاس می تواند توسط والدین و معلم ها تکمیل شود.
اعتبار: هماهنگی درونی، آلفا در دو بعد 0.86تا 0.96 و بازآزمایی 0.62 تا 0.68 پس از شش ماه
نمره گذاری: هر یک از بعد ها دارای 24 ماده است. گذشته از نمره برای هر بعد، نمره کل نیز محاسبه می شود.
0= “not true”‚ 1= “somewhat or sometimes true”‚ 2= “very true or often true”
چگونگی دستیابی
This instrument can be found at: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.876.1016&rep=rep1&type=pdf & Center for Behavioral Health Research & Fischer‚ Joel.‚ Corcoran‚ Kevin J. (2007). Measures for Clinical Practice and research: A sourcebook. (4th ed.). NY. Oxford University Pr. Vol. 1‚ Page (s): 605-608.
منبع برای آگاهی بیشتر
Glisson‚ ch‎arles.‚ Hemmelgarn‚ Anthony L.‚ Post‚ James A. (2002). The Shortform Assessment for Children: An Assessment and Outcome Measure for Child Welfare and Juvenile Justice. Research on Social Work Practice‚ 12(1)‚ 82-106.
Hemmelgarn‚ A.L.‚ Glisson‚ C.‚ & Sharp‚ S.R. (2003). The validity of the Shortform Assessment for Children (SAC). Research on Social Work Practice‚ 13(4)‚ 510-530.
Tyson‚ Edgar H.‚ Glisson‚ ch‎arles. (2005). A Cross-Ethnic Validity Study of the Shortform Assessment for Children (SAC). Research on Social Work Practice‚ 15(2)‚ 97-109.
Glisson‚ C.‚ Hemmelgarn‚ A. L.‚ Post‚ J. A. (2002). Shortform Assessment Scale for Children (SAC). In Fischer‚ Joel.‚ Corcoran‚ Kevin J. (2007). Measures for Clinical Practice and research: A sourcebook. (4th ed.). NY. Oxford University Pr. Vol. 1‚ Page (s): 605-608.
   
آذر 1402
خرداد 1396
اسفند 1395
فروردین 1394
خرداد 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
آذر 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
اردیبهشت 1390
بهمن 1389
اردیبهشت 1389
اردیبهشت 1389
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
   
سپاس بیکران به حضور دکتر محمد نقی براهنی که وزنه گران قدر و گران سنگ این حوزه بود و هست .
   
کلیه حقوق به آرین آرانی متعلق است.